داستان هر چه که باشد، ما در این مقاله بطور مفصل، روند طراحی سایت ها و انواع مختلف سایت ها ارائه خواهیم داد و تعریفی خاص از یک سایت اینترنتی را پیش روی شما قرار خواهیم داد.
سایت چیست؟

سایت، خود شما، سخنان تان، دانش شما، حرفه شما، فروشگاه شما، شرکت شما، دانشگاه شما، سازمان شما در دنیای مجازی و اینترنتی است. سایت دقیقا خود شما هستید در دنیای دیجیتالی و رسانه ای. اگر هنوز قدری از این تعریف، جا خورده اید، پیشنهاد می کنم یک بار دیگر آن را مطالعه نمایید.

سایت های مختلف به این دلیل با یکدیگر فرق دارند که صاحبان آنها با یکدیگر فرق دارند. یک فرد ممکن است در دنیای واقعی کتاب فروش باشد و شخص دیگر، یک خبرنگار. هر دوی این ها در دنیای مجازی و اینترنتی، سایت هایی را اداره خواهند کرد که بازتاب تفکرات، شغل و حرفه و دانش آن هاست. و به همین دلیل سایت ها با یکدیگر متفاوت می باشند.
طراحی سایت چیست؟

واژه طراحی سایت، عملا به روندی روتین و تکراری برای ساخت یک سایت اطلاق می شود. چیزی که تفاوت میان سایت ها را بیش از هر چیزی آشکار می کند، نه نوع طراحی سایت است بلکه محتوا و درون وب سایت هاست. بعنوان مثال، یک طراح سایت، می تواند یک طرح از سایت خود را با تغییرات کمی، برای پیاده سازی دو تا از سایت های مختلف استفاده کند. طرح مایه این دو سایت، دقیقا یکی است ولی چیزی که تفاوت اصلی را مشخص می کند موضوعات این دو سایت است نه نوع طراحی آن ها.

من در اینجا بخوبی می دانم که شما قدری با این تشریح من مخالف هستید ولی اجازه دهید مثال دیگری را خدمتتان عرض کنم. سایتی همانند سایت دیوار را در نظر بگیرید. طراحی و برنامه نویسی این سایت برای افزودن آگهی رایگان در نظر گرفته شده است. حال فرض نمایید سایتی مشابه دیوار ساخته شود که فقط برای خرید و فروش ماشین ها و خودرو ها در نظر گرفته شده است، همانند سایت باما.  در این صورت آیا این درست نیست که ما فرض را بر این بگیریم که قسمت اعظم تفاوت میان سایت ها نه در طراحی آن ها، بلکه در نوع مطالب و محتویات درونی آن هاست؟

البته من به هیچ وجه، جنبه روانی شباهت ها را رد نخواهم کرد. اگر سایت خرید و فروش خودرو، دقیقا از لحاظ گرافیکی، مشابه سایت دیوار باشد، کاربران به سرعت آن را متوجه خواهند شد.
روش های مختلف طراحی سایت

برای طراحی یک سایت اینترنتی، معمولا روش های مختلفی استفاده می شود که در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

1- استفاده از سیستم های مدیریت محتوای رایگان و آماده نظیر wordpress و joomla

2- استفاده از طراحان و برنامه نویسان وب سایت برای طراحی سایت سفارشی

بله. برای طراحی سایت، تنها دو گزینه پیش روی شماست. استفاده از سیستم های مدیریت محتوای آماده نظیر وردپرس و جوملا و یا استفاده از برنامه نویسان و طراحان سایت برای پیاده سازی یک سایت سفارشی. تنها بودجه و نوع پروژه شماست که به شما کمک خواهد کرد تا از یکی از روش های فوق، برای پیاده سازی و ساخت وب سایت تان، استفاده نمایید. چنانچه شما بودجه کافی برای ساخت سایت را ندارید، پیشنهاد ما به شما، استفاده از سیستم های مدیریت محتوای آماده برای سایت است.

همچنین ممکن است پروژه شما، به هیچ وجه قابل پیاده سازی از طریق سیستم های رایگان نظیر وردپرس یا جوملا نباشد. بعنوان مثال، یک سایت اینترنتی همانند دیوار، بصورت کاملا سفارشی طراحی، پیاده سازی و برنامه نویسی شده است و با هیچ افزونه ای از جوملا یا وردپرس، قابل پیاده سازی نمی باشد. بودجه شما هر چقدر هم که باشد، شما برای راه اندازی یک سایت اینترنتی نظیر سایت دیوار، نیاز به برنامه نویسان و طراحان وبسایت، خواهید داشت تا سایت شما را بصورت کاملا سفارشی و اختصاصی، برای شما راه اندازی نمایند.

در پایان، ذکر این موضوع ضروری است که سایت های اینترنتی بزرگ، نظیر سایت های فیسبوک، آپارات، یوتیوب، گوگل، مایکروسافت، تامبلر، لینکداین و غیره، همه و همه، کاملا بصورت سفارشی و اختصاصی، طراحی، برنامه نویسی و پیاده سازی شده اند و سیستم های رایگان و آماده، تنها برای مقاصد کوچکتری مورد استفاده قرار می گیرند.